De Koninklijke Fanfare Philharmonie Leende heeft met de benoeming van Jac Sniekers als dirigent voor het Groot Orkest de muzikale leiding voor de verschillende geledingen weer op volle sterkte. Al eerder dit jaar werd Patrick Schmeits als instructeur geïnstalleerd voor het slagwerkorkest. Met de aanstelling van Sniekers (30) en Schmeits (26) heeft de fanfare gekozen voor kwaliteit, ambitie en talent. Beide dirigenten staan daarbij voor een mooie opgave. Het Groot Orkest neemt op 18 april 2015 deel aan het Open Nederlands Fanfare Kampioenschap in Drachten en het slagwerk gaat op 1 november 2015 op bondsconcours.

Dirigent Jac Sniekers
Per 1 december 2014 is de in Roermond woonachtige Jac Sniekers aangesteld als dirigent van het Groot Orkest. Muziek speelt in de familie van Jac een belangrijke rol. Al eerder was zijn neef Bram eerste dirigent van de Philharmonie, adel verplicht dus. Dat muziek een belangrijke rol speelt in de familie is niet verwonderlijk; zijn geboortedorp Thorn vormt de thuisbasis van twee nationale top-harmonieorkesten: de Koninklijke Harmonie en de Kerkelijke Harmonie St. Michaël, in de volksmond ook wel de Bokken en de Geiten genoemd. Zodoende raakte hij al op 6-jarige leeftijd gefascineerd door de mooie klanken van de trompet en kreeg al snel interesse in de plaatselijke harmonieën. Hij werd lid van de harmonie Sint Michaël in Thorn.

Jac: “Door de ervaringen in dit orkest werd ik nog meer gestimuleerd om mijn droom na te jagen en beroepsmuzikant te worden. Nadat ik de studie Sociaal Juridisch Medewerker had afgerond deed ik toelatingsexamen aan het conservatorium Maastricht en werd ik aangenomen. Mijn droom werd werkelijkheid. Door de dirigenten waarmee ik speelde bij de harmonie en het Nationaal Jeugd Harmonie Orkest, begon ik langzamerhand ook interesse te krijgen in het dirigentenvak en toen de harmonie van Heythuysen mij benaderde of ik dirigent wilde worden van hun jeugdorkest, twijfelde ik geen moment en sprong in het diepe. Ik startte met privé-lessen directie bij Jos van de Braak om de kneepjes van het vak te leren. Na een jaar deed ik succesvol toelating Hafa-directie aan het conservatorium Maastricht en vanaf dat moment studeerde ik de hoofdvakken trompet en HaFa-Directie bij respectievelijk Theo Wolters en Pierre Kuijpers. Op advies van Theo Wolters schakelde ik in mijn 3e jaar over op hoorn. In 2010 studeerde ik af voor bachelor HaFa-directie met medewerking van harmonie Sint Michaël uit Thorn. Aan de hand van dit resultaat werd ik aangenomen voor de Master directie. In 2011 behaalde ik het diploma Bachelor hoorn. Tijdens en na mijn studie speelde ik als hoornist in het Nationaal Jeugd Harmonie Orkest, Nationaal Jeugd Orkest, de orkestacademie Antwerpen, kamermuziekensembles en Sinfonia Rotterdam. Ook volgde ik veel masterclasses en werkte ik o.a. met dirigenten als Reinbert de Leeuw, George Benjamin, Martin Sieghart, Edo de Waart en Martyn Brabbins“.

Jac Sniekers dirigeert sinds 2008 en is op dit moment als dirigent o.a. verbonden aan harmonie Oefening en Uitspanning in Goirle (1e divisie) en harmonie Sint Lucia uit Neeritter (2e divisie). Toch is de Philharmonie niet zijn eerste fanfare-orkest. Als eerder dirigeerde hij de Koninklijke Fanfare Maasoever uit Kessel (3e divisie). Ook volgt hij directielessen bij de bevlogen dirigent Jan Cober, om zich nog verder te ontplooien als dirigent.

Slagwerkgroep
Ook de Slagwerkgroep van de Koninklijke Fanfare Philharmonie ontwikkelt zich de komende jaren steeds verder, met name op het gebied van melodisch slagwerk. De belangstelling voor dit onderdeel van de vereniging is groeiende. Met het aanstellen van Patrick Schmeits als instructeur heeft de Philharmonie kwaliteit in huis gehaald. Patrick Schmeits, die gestart is na de grote vakantie, heeft in korte tijd niet alleen de bevlogenheid en motivatie weer teruggebracht, maar ook al een kwaliteitsslag gemaakt. Op donderdagavond wordt in Kloosterhof door een steeds grotere groep slagwerkmuziek gemaakt om de uitdaging voor 1 november 2015 met volle overtuiging aan te gaan.

Programma Philharmonie
Op 28 december a.s. is het Kloosterhof in Leende geopend voor liefhebbers van gezelligheid en Egerländer-muziek. Onder de titel Frühshoppen in Klostergarten organiseert de Philharmonie een gezellige dag zonder entree voor alle Leendse muziekliefhebbers. Kloosterhof wordt omgetoverd tot een Kerstachtige Bierstube, waarbij het bier rijkelijk mag vloeien. Voor het jubileumjaar 2015 staan er ook andere optredens gepland. Op 18 april neemt het Groot Orkest deel aan de Open Nederlandse Fanfare Kampioenschappen in Drachten. Het slagwerk gaat op 1 november 2015 op concours in Etten-Leur en de jeugdfanfare is onderdeel van een spetterend muziekweekend ter ere van het 165-jarig bestaan in november 2015. De Koninklijke Fanfare Philharmonie, al 165 jaar volop muzikaal in beweging!